17 wrz

FT-17 Pradziadek dzisiejszych czołgów

  Tomek   Zabytki techniki

Dziś na osłodę ponurego dnia krótki fotoreportaż z remontu czołgu Renault Ft-17.

Maszyna przybyła do Polski pod koniec 2012 roku, decyzją Prezydenta Bronisława Komorowskiego przekazana została do Muzeum Wojska Polskiego. Zimą 2013 roku w Pracowni Konserwacji Ciężkiego Sprzętu Wojskowego rozpoczęto prace.
Pierwszy etap renowacji zakładał konserwacje substancji zabytkowej i odtworzenie bryły zewnętrznej pojazdu. Wykonany został w Pracowni przy ulicy Powsińskiej 13 przy wsparciu materiałowym Gliwickiego Bumaru Łabędy oraz Fortecznych Wolontariuszy.
Etap ten zakończyliśmy 14 sierpnia 2013 roku. Tego właśnie dnia, czołg załadowany został na lawetę, aby 15 sierpnia wziąć udział w defiladzie.

Etap drugi zakładał przywrócenie pojazdowi sprawności mechanicznej. W tym celu czołg przewieziony został do Gliwic, na Pancerną porodówkę - czyli halę 500 Bumaru.
FT-17 otrzymał zastępczy układ napędowy, czyli silnik spalinowy i hydrauliczny układ przeniesienia mocy. Dostał również nowe gąsienice w bardzo nie historycznym wariancie - tak zwanym defiladowym.
Przebudowa zakończyła się 8 listopada 2013 roku. Czołg wyruszył do Warszawy, gdzie w Pałacu Prezydencki miał odbyć się pierwszy publiczny pokaz pojazdu w ruchu. 11 listopada 2013 roku czołg wyruszył w marszu Razem dla Niepodległej, otwierając kolumnę. Miałem tego dnia zaszczyt być w środku pojazdu i razem z Mirosławem Zientarzewskim uczestniczyć w przejeździe do Belwederu.

Zaplanowany jest trzeci etap renowacji tej ślicznej maszyny, czyli przywrócenie oryginalnego wyposażenia, w tym silnika i układu napędowego. Niestety dziś trudno jest powiedzieć kiedy etap ten nastąpi. Oczywiście wszystko rozbija się o pieniądze.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Tak wyglądał chwilę po przybyciu do Pracowni Konserwacji Ciężkiego Sprzętu Wojskowego. Ta chwila potrzebna była na zdjęcie wierzy z pojazdu.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Rozpoczęty demontaż, tutaj widok na układ przeniesienia mocy. Mały detal z prawej strony to pozostałość silnika. Po przeprowadzonych badaniach metalurgicznych okazało się, że stopień korozji międzykrystalicznej jest tak ogromy, że nie można w przyszłości wykorzystać zachowanych obudów.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Fragment wnętrza pojazdu.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... zaczyna się coś wyłaniać - płyty pancerza schnące po zagruntowaniu

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Tak wyglądało skanowanie pojazdu. Mamy cały pojazd w chmurze punktów :) Jest to pierwsza tak kompleksowa praca w MWP.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Znajomy widok, bryła Ft praktycznie gotowa. Ogon jeszcze skręcony na śruby.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Ogon - tak, jestem z niego dumny! To było prawdziwe wyzwanie. Nauczyliśmy się nitować stalowe nity i to nie byle jakie bo o trzpieniach 16 mm, dorobiliśmy potrzebne narzędzia i przetrwaliśmy "tę zabawę" z rozgrzaną do temperatury płynięcia stalą z bardzo małymi stratami...

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
To były trudny moment, bardzo wyczerpujący. Ale radość po skończeniu - bezcenna!

Wspieramy renowacje zabytków techniki
Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Czołg, czołgiem ale do środka wejście tylko w skarpetach ;)

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Maleństwo po pierwszej warstwie farby.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Chyba najgorsza część prac - oklejanie przed położeniem kolejnego koloru kamuflażu. Na pokrywach wejściowych kartka ze schematem malowania. Bazą przygotowanego kamuflażu było zdjęcie z epoki przedstawiające pojazd z 1 Pułku Czołgów. Zdjęcie pokazywało lewy bok. Resztę odtworzył nasz - Grzbietowy - kolega Maciek.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Drugi kolor położony - czekamy..

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... i oklejamy ponownie...

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... trzeci kolor gotowy, jeszcze mokry :) Finalnie pojazd dostał jeszcze jeden kolor - też brązowy, ale znacznie cieplejszy.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Tym razem jakieś niewdzięczne szkło obiektywu uwieczniło mnie podczas robienia malarskich poprawek...

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Napięcie rośnie, południe 14 sierpnia. Kierownik Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej Mirek Zientarzewski przykręca ostatnie dwie śruby, mocując replikę fabrycznej tabliczki. W głębi już gotowa do wyciągania pojazdu nasz Praga V3S.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
...jeszcze chwila i wytoczymy Maleństwo.. Oj był stres. Wszystko przejrzane, naprawione, nasmarowane ale.. Kłopot polegał na tym, że FT nie miał żadnego sterowania. Musiałem tak poprowadzić Pragę, aby o nic nie przytrzeć. Manewr był o tyle skomplikowany, że za samochodem nie było miejsca do jazdy prosto. Cały manewr wykonaliśmy po łuku.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... i niech ktoś powie, że narzędzia księgarskie nie radzą sobie z pojazdami pancernymi! Reduktor włączony, przedni napęd też, Grzbietowa Praga wolno wyciąga Pradziadka.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
:D toczy się !!! Już na zewnątrz, poza kazamatą w której przebiegał proces renowacji.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... po prostu nie mogłem się powstrzymać. Co prawda ledwie się zmieściłem, ale dałem radę!

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Czerwonego dywanu na Forice nie ma. Muszą wystarczyć kartony.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... wieczór - Pradziadek na lawecie.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
... i cześć Naszej Ekipy! Zmęczeni ale bardzo szczęśliwi! W tym etapie renowacji Renault FT-17 brała udział grupa 27 wolontariuszy i 3 pracowników MPTW.

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl remont Ft-17
Pradziadek zajechał do Belwederu. To zdjęcie wykonał Maciek 15 sierpnia, ale 2014 roku. Po raz pierwszy Pradziadek wjechał na dziedziniec Belwederu 11 listopada 2013 roku.

Wspieramy renowacje zabytków techniki


Wojna Pancerna
Odwrót Wehrmachtu. Prowadzenie przegranej wojny 1943 r.
W pancerzu przez wieki Z dziejów wojskowości polskiej i powszechnej
1. Pułk Czołgów 1918-1920

Księgarnia historyczna Grzbiet.pl
TO ZNACZNIE WIĘCEJ NIŻ ZWYKŁA KSIĘGARNIA HISTORYCZNA

Książki, to nasza pasja. Historia, to miłość. Zabytki techniki, to fascynacja.

W 2013 roku postanowiliśmy robić coś więcej dla zabytków techniki. Aktywnie włączyliśmy się w proces renowacji najstarszego czołgu w polskiej kolekcji muzealnej – Renault FT-17.

Dzisiaj w miarę posiadanego czasu staramy się wspierać muzea by jak najszerzej krzewić myśl techniczną i historię jako taką.

Spotkać nas można w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej (oddział Muzeum Wojska Polskiego).

Prowadząc księgarnia historyczną Grzbiet.pl postanowiliśmy, aby cześć dochodów z tej działalności przeznaczać na wsparcie konserwacji i renowacji zabytków techniki będących w Polskich muzeach.

Szanowni Państwo – z każdą kupioną w księgarni historycznej Grzbiet książką, stajecie się Mecenasami zabytków techniki. To dzięki Wam możemy zrobić więcej, aby zbiory muzealne cieszyły oczy dzieci naszych dzieci. Teraz i w przyszłości.

Dowiedz się więcej